TEMA 10: LES XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ
El tema que vos presente hui és molt conegut per molts de vosaltres, però de segur que desconeixeu molts dels seus usos.
Anem a seguir el següent guió per a un millor visionament d'aquest.
1. Definició i característiques de les Xarxes Socials
2. Tipus de Xarxes Socials
3. Usuaris Potencials
4. Facebook
5. Twitter
6. Aplicacions educatives de Twitter y Facebook
1. Definició i
característiques de les Xarxes Socials(I)
Algunes de les seues característiques més importants són:
-Són xarxes de relacions personals també anomenades comunitat, que
proporcionen sociabilitat, suport, suport i un sentit de pertinença i identitat
social.
-Són grups de persones amb alguns interessos similars, que es comuniquen a
través de projectes.
Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna: es
comparteixen uns valors, unes normes i un llenguatge en un clima de confiança.
Definició i
característiques de les Xarxes Socials(II)
-Són loocs web que defineixen serveis i funcionalitats de comunicació
diversos per mantenir en contacte els usuaris de la xarxa.
-Es basen en un programari especial que inntegra nombroses funcions
individuals: blocs, wikis, etc. en una mateixa interfície.
-Com exemples de Xarxes Socials més importants destaquen:
-Facebook, Twitter,
MySpace, Ning, Second Life, Twenti.
2. Tipus de Xarxes
Socials (segons activitat)
- Microblogging. Permeten enviar
i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Twitter,
Muugoo, Plurk.
- Jocs. Els usuaris potencials
són aquells que busquen relacionar-se per jugar. Second Life, *Haboo.
-Geolocalització. Permet saber
la posició d'un objecte, persona, monument. Foursquare, *Metaki.
- Marcadors socials. A través d'etiquetes classifiquen, emmagatzemen, enllaços
per ser compartits. Dgg, Diigo.
2. Tipus de Xarxes
Socials (segons contingut)
-Fotos. Permeten emmagatzemar,
ordenar, buscar i compartir fotografies. Flickr, Fotolog, Panoramio.
-Música. Permeten escoltar
música a més de classificar-la i compartir-la. Last Fm, Grooveshark.
-Vídeos. Permet crear perfils i
llistes d'amics. Youtube, Vimeo.
- Documentals. Es poden trobar,
publicar i compartir textos. Scribd.
- Presentacions. Permeten classificar
i compartir les seves presentacions professionals. Slideshare.
- Notícies. Permeten veure la
informació que més interessa. Digg, Meneame.
- Lectura. Es poden classificar les
preferències literàries. WeRead.
3. Usuaris Potencials de
les xarxes socials
- "Social media
selectors". Orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i
contacte amb el grup de referència. (40%).
- "Simpe social networks".
Motivats per la dimensió lúdica i el relacional pel que fa al seu grup social.
(33%).
- Trend followers.
L'entreteniment i la informació d'esdeveniments i festes constitueixen el seu
principal leivmotiv (19%).
- "Social media addicts".
Tenen una clara intencionalitat *professional (10%).
-Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i
fundat per Eduardo Sarverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg.
-Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat d'Harvard,
però actualment està obert a qualsevol persona que tingui un compte de correu
electrònic.
-Disposa d'una llista d'amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent
d'interessos comuns.
-Existeix la possibilitat d'incloure fotos i vídeos al mur.
Imatge estreta de: Google
5. Twitter
-La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandària amb un
màxim de 140 caràcters, cridats tweets, que es mostren en la pàgina principal
de l'usuari.
-Per defecte, els missatges són públics, podent difondre's privadament
mostrant-los únicament a seguidors.
Imatge estreta de: Google
6. Aplicacions educatives de Twitter y Facebook
Canal de notícies en
temps real per a la comunitat educativa
-Avís sobre la publicació de butlletins informatius
periòdics.
-Informacions de caràcter més oficial, com beques, dates
d'exàmens...
-Com agenda i recordatori d'esdeveniments tals com reunions
o trobades.
Establir un
canal de notícies en diferit mitjançant
l'ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines
web.
Establir una
comunicació bidireccional entre el centtre i la comunitat educativa. A
diferència d'un fòrum de discussi, l'abast de Twitter està restringit als
seguidors dels usuaris.
El primer que vaig visualitzar com interessant són els grups. Cree tres
grups, un per a cada curs i vull anar comentant les activitats de classes,
especialment pretenc anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels
problemes que anem enfrontatnt.
-Study Groups. Colaborar amb els companys de classe i planificar tasques.
(Com Google Drive)
-Mathematical Formules. Amb aquest aplicació podràs
escriure missatges en el mur dels teus amics amb formules matemàtiques,
aquestes fòrmules s'escriuen amb la sintaxi Latex.
-CiteMe. Amb
aquesta aplicació pots obtenir cites per a les teues notes amb format de
WorldCat, el catàleg més gran del mòn.
-BooksiRead. Pots
qualificar i compartir opinios sobre els llibres que estàs llegint o has llegit
també pots consultar les opinions d'uns altres o buscar usuaris.
APORTACIONS PERSONALS
APORTACIONS PERSONALS
Actualment les xarxes socials estan molt de moda i està marcant la vida de les persones. Moltíssima gent utilitza alguna de les xarxes socials exposades anteriorment, però sobre tot Facebook i Twitter pareix que estroben en el número 1 de la llista en quant a la seua utilització.
Les xarxes socials tenen una gran influència en les persones, pero totes aquestes no saben que han de tindre cura amb el que fan, ja que les seues dades i informació personal estan a l'abast de tot el món. Aquest és algun dels inconvenients de les xarxes socials. Per això, hem de fer saber als nostres alumnes dels perills que poden implicar. Tant els pares dels alumnes com nosaltres, futurs mestres, hem de saber posar límits.
Principalment aquest tipus de xarxes socials solen utilitzar-se per a comunicar-se entre amics i familiars, veure fotografies d'altres...Però no únicament es reduix a això. Aquestes poden fer servir per a informar-te sobre notícies, tindre un grup de la mateixa professió i compartir experiències, documentar-te de diferents llocs... En el món de l'educació també es poden emprar i actualment s'utilitzen molt més del que vos penseu. Però no tots els mestres el porten a l'aula, però moltes vegades perquè desconeixen els usos que poden fer d'aquestos. En el següent enllaç, que crec que és un article molt útil per a docents i alumnes, presenta a més d'informació interessant de les xarxes socials, usos que poden fer els mestres i alumnes (això apareix a partir de la pàgina 9). Hi ha una gran quantitat de recursos que es poden emprar a l'aula, i que ajuden a als discents a arribar a un aprenentatge significatiu, a un treball autònom o en equip...
En la següent presentació, molt més completa, podem veure a més, idees que poden emprar els mestres amb els alumnes com pot ser consultar notes o treballs, posar dates d'exàmens... A més hi ha enllaços de xarxes per a mestres, per a que es comuniquen amb altres docents i comparteixen experiències o també una classificació de les xarxes per edat del xiquets. Si desconeixes xarxes per a professors, aquest slideshare és adequat i ventajòs.
Redes sociales para la educación from Juan José de Haro
Per altra banda aquest vídeo, m'ha semblat atrayent, ja que parla del que ham parlat anteriorment, dels limits que cal tindre en compte en les xarxes socials. Al vídeo apareix un cortometratge que ens consciència dels riscs que tenen aquestes i ens apropa ferramentes i informació per a un bon ús d'aquestes xarxes.
Aquest altre vídeo també és molt interessant. Si tagrada el cinema al vídeo apareix el trailer d'una pel·lícula que tracta de les xarxes socials. A més després es fa una entrevista on apareixen temes com els avantatges de les xarxes socials, l'impacte que han tingut, l'ús inadequat d'aquestes... Espere que vos agrade i vos servisca d'ajuda.
APLICACIÓ DIDÀCTICA
Com a proposta d'activitat, faria un grup utilitzant facebook amb els alumnes de la classe de sisè de Primària. En aquest grup treballaríem diferents temes com data d'exàmens, proposta de treballs... També dels temes exposats a classe, com mestra possaria informació extra i les aportacions dels alumnes servirien per a pujar nota.
APLICACIÓ DIDÀCTICA
Com a proposta d'activitat, faria un grup utilitzant facebook amb els alumnes de la classe de sisè de Primària. En aquest grup treballaríem diferents temes com data d'exàmens, proposta de treballs... També dels temes exposats a classe, com mestra possaria informació extra i les aportacions dels alumnes servirien per a pujar nota.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada